

Aanwezigheid verbeteren, vraagt allereerst om goede monitoring. Verzuim goed registreren is een basisvoorwaarde. Oók om zicht te hebben op de achterliggen-de reden van (geoorloofd) verzuim. Want vroeg ingrijpen lukt pas, als een haperende aanwezigheid direct op de radar komt.
Bekijk het Actieplan: Zicht krijgen
Als een leerling goed in zijn vel zit en het naar zijn zin heeft op school, is hij/zij vaker aanwezig. Aanwezig zijn op school betekent daarom ook: gezien worden. Dat er aandacht is voor hoe het met leerlingen gaat, voor hun welbevinden. Door hun ouders en op school. De basis van signaleren is: leerlingen kennen, interesse tonen. Zodat je veranderingen kunt zien en op tijd kunt ingrijpen.
Bekijk het Actieplan: Signaleren
Maak werk van meer aanwezigheid op school. Met deze succesfactoren ga je meteen aan de slag. Jongeren, ouders, de school en partners geven met elkaar vorm aan een data-gedreven aanpak. Om zo samen het thuiszitten tegen te gaan én een fijn leerklimaat te creëren.
Bekijk het Actieplan: Gestructureerde aanpak
Uit onderzoek van het CBS (2021: Welzijn en stress bij jongeren in coronatijd) blijkt dat jongeren zich niet gehoord en gezien voelen op school. Zowel landelijk als in het Haagse. Enerzijds heeft het onderwijs hier minder ruimte voor, door de druk binnen het onderwijs. Anderzijds is de behoefte van jongeren hiernaar gegroeid.
Bekijk het Actieplan: Samenwerken met jongeren
Alle ouders zijn betrokken bij hun kind en willen het beste. Veel ouders willen graag meer weten van de aanwezigheidsaanpak en hierover meedenken. Ouders laten meedenken over wat hun kind nodig heeft, geeft de school ideeën voor de begeleiding. Zo ontstaat een positieve samenwerking die zichzelf versterkt.
Bekijk het Actieplan: Contact met ouders
Begeleidende Documentatie
Links en documenten die dit onderwerp beter helpen begrijpen.