

Als professionals ouders dan de hand reiken om mee te helpen, heeft dat een enorme positieve impact op de ontwikkeling van het kind.

Ruim 10 jaar is David Kranenburg de drijvende kracht achter de organisatie Actief Ouderschap. Juist voor kinderen uit gezinnen met een lagere sociale status wil hij deuren openen. Een missie gebaseerd op 25 jaar ervaring als basisschooldirecteur. Aan Buitenkans geeft hij zijn tips voor de Haagse scholen waarbij hij ook ingaat op de taaluitdagingen waar de scholen in migrantenwijken mee te maken hebben. In die wijken zijn de kansen voor kinderen gering is de betrokkenheid van de ouders vaak laag.
Hoe pak je het aan?
‘Weet waarom je ouders bij school wilt betrekken. Dat doe je niet voor de gezelligheid. Het is ook niet zo dat het organiseren van activiteiten automatisch leidt tot meer betrokkenheid. Het is evenmin een kwestie van het zetten een vinkje. Het vraagt een andere mindset, een andere manier van kijken. Het moet een overtuiging worden van de leerkrachten zelf. Daar zit dan ook het meeste werk in. We willen te vaak bij de laatste stap beginnen, maar al die stappen daarvoor zijn heel belangrijk.’
Wat is de grootste valkuil?
‘We denken te vaak dat de ouders iets moeten. Maar de school moet eigenlijk aansluiten bij de behoeften van de ouders. En niet andersom. Dat is ook meteen de valkuil want actief ouderschap is een misleidende term. Daarin ligt de suggestie dat er een actie vanuit de ouders wordt verwacht. Toch ligt de sleutel bij de school. En, we moeten oppassen dat we niet met het vingertje gaan wijzen. Zo van, het is belangrijk dat uw kind thuis leest! Probeer als school echt samen te vertrekken. We moeten wederkerige relaties opbouwen met de ouders. Dat kan alleen als je een vertrouwensband hebt, als je zoekt naar gelijkwaardigheid.’
Wat als de taal de samenwerking in de weg staat? Zoals in Bouwlust, Moerwijk en Transvaal. Wijken met soms meer dan 100 verschillende migranten.
Thuis in Taal is een aanpak waar we vanuit Actief Ouderschap mee werken. Het zijn zeven stappen voor leraren om samen met álle ouders een taalrijke omgeving te bieden aan jonge kinderen. Deze aanpak is ontwikkeld door Martine van der Pluijm in haar promotieonderzoek en is bewezen effectief. Het is geen lange verhandeling maar geeft juist hele praktische tips. Denk aan passende wekelijkse ouder-kind activiteiten. Hoe je wederkerige relaties opbouwt met ouders. En hoe je kinderen in een actieve rol centraal zet en de taal prioriteit geeft.’
Didactisch partnerschap? Maar de juf geeft toch les!
‘Natuurlijk kent de juf of meester de beste manier van onderwijzen. Maar soms heb je spullen van thuis nodig, bijvoorbeeld als je met een thema aan het werk bent. Dan wil je ouders wel erbij betrekken. Vraag je je dan als juf of meester bewust af hoe je dat kan doen. De uitkomsten zijn soms heel simpel: Bijvoorbeeld door een foto te maken zodat ouders zien wat er met hun input is gebeurd. Het gaat dus meer om de bewustwording bij de leerkrachten hoe je ouders kan betrekken.’
Welke concrete tips heb je voor project Buitenkans en de Haagse scholen?
‘Maak plannen met ouders, individuele professionals, hun organisaties en instellingen, de gemeenten en besturen. En geef het tijd. Een ding is zeker, tijdens corona stonden ouders echt letterlijk buiten de school. Daarom omarm ik dit prachtdossier en wens ik Buitenkans en alle betrokkenen veel succes. Maak vooral gebruik van de kennis en inzichten die we hebben verzameld. Bijvoorbeeld onze ervaringen in het Rotterdamse onderwijs of Thuis in Taal. We zijn er voor de kinderen. En dus voor jullie!’
Stappenplannen en handreikingen