


Jongeren weten zelf vaak heel goed hoe hun welbevinden op school verbeterd kan worden. Daarom organiseert Buitenkans dit jaar 10 creatieve ontwerpsessies waarmee jongeren op hun eigen school ideeën én oplossingen rondom dit thema kunnen aandragen. Meld hier jouw school ook aan voor zo’n gratis sessie welbevinden.
Leonie Drabbe: ‘Ja, natuurlijk zijn er ook cognitief gaten ontstaan door corona – maar daar maak ik me niet de meeste zorgen om. De grootste impact van de pandemie ligt op het sociaal-emotionele vlak. Meisjes met depressieve klachten. Leerlingen die niet meer weten hoe ze zich op een constructieve manier moeten opstellen tegenover elkaar of een docent. Vanochtend begeleidde ik het uitstuur-uur, waar leerlingen zich moeten melden als ze een schoolregel overtreden hebben. Er zat een jongetje dat geluid over de speakers van zijn laptop afspeelde in een verder stil lokaal. Ik keek naar hem, als aansporing om het geluid uit te zetten, maar hij keek gewoon terug, niet onder de indruk - een wedstrijdje wie het langst kon kijken, dat werd het. En het is verklaarbaar. Kinderen zijn lang niet op school geweest. Thuis waren er ouders die moesten werken en dus weinig tijd hadden om op te voeden. Maar het resultaat is dat die jongen nu tegen veel negatieve confrontaties aanloopt, omdat hij verleerd is hoe hij zich moet gedragen in een school.’
Incasseringsvermogen
‘Wanneer het over welbevinden gaat, dan staat vaak de behoefte om in positieve zin gezien en gehoord te worden centraal. Maar we vergeten soms dat je ook in negatieve zin opgemerkt wordt – en dat het dan belangrijk is dat je wordt gecorrigeerd. Wil je opgroeien tot een weerbare en evenwichtige volwassene, dan moet je als kind leren dat je je soms moet aanpassen, dat regels nodig zijn om het onderlinge verkeer te laten lopen, dat autoriteit iets is dat bij het leven hoort. Als ik hoor dat een van onze leerlingen ontslag heeft genomen bij een stage dan denk ik: kind, je bent net begonnen, je hebt nog van alles te bewijzen, hoe kun je dat nou doen? En let wel: ik zie dit niet als een probleem van dat meisje, maar als een maatschappelijk probleem. Er lijkt een collectief besef verloren gegaan van wat nodig is om mentaal gezond op te groeien. Ik zie het op onze eigen school, waar we de teugels tijdens corona hebben laten vieren. En ik zie het bij de ouders, die snel alle weerstand wegpoetsen voor hun kind en daarmee de drempel verlagen om na 2 dagen stage op te zeggen. Maar: het is niet erg om een kind af en toe teleur te stellen. En het is niet erg om af en toe ongelukkig te zijn. Kinderen moeten een zeker incasseringsvermogen ontwikkelen om ook de voldoening te kunnen ervaren die volgt op doorzetten, op verder reiken, op samenwerken en loyaal zijn.’
Opvoeden is topsport
‘Kijk: ouders krijgen het enorm voor hun kiezen. Een kind opvoeden is topsport geworden, met alle druk die ouders daarnaast ook nog voelen - dat was al een sluimerend beeld maar die situatie is door corona versterkt. Wat wij als school nadrukkelijk willen doen, is erkennen dat ouders het zwaar hebben, maar ook uitleggen dat het mogelijk is om het anders te doen. Dat doen we tijdens voorlichtingsavonden, en tijdens de los-gesprekken die we leerlingen zelf laten organiseren voor hun ouders en hun mentor, en waar we ouders ontmoeten die we anders misschien niet zouden bereiken. Ook gaan we kooklessen organiseren waarbij we ouders uitnodigen om te helpen en mee te eten – een gelijkwaardig gesprek over gedrag en opvoeding is zoveel makkelijker binnen een informele context. Want dat is de kern: met elkaar in gesprek komen, samenwerken. Er moet begrip komen voor elkaar, en vanaf daar moet je samen aan de slag. Dat maakt de dialoogsessie van Buitenkans voor ons ook zo interessant. Kijk, ik zou het liefst een nationale campagne inrichten om alle ouders in Nederland te bereiken, maar tot dat moment richt ik me op wat ik nu, hier, kan overbrengen: dat we die ouders hartstikke hard nodig hebben, dat we samen voor hetzelfde doel gaan.’
Meer te weten komen over welbevinden? Dat kan! Op 13 oktober gaan experts én een publiek vol ervaringsdeskundigen met elkaar in gesprek over welbevinden onder Haagse jongeren. Over waarom het daalt, en niet alleen in Den Haag, over hoe je het tijdig herkent. En vooral: over wat je als school kunt doen om de dalende trend te keren. Meld je hier aan.